Incendiu pe calea ferată // Proba esențială “A SĂRIT DE PE ȘINE”

primul-tren-modernizat-conform-standardelor-europene

Incendiul din trenul Chișinău-Ungheni, produs acum două săptămâni în apropierea stației Strășeni, nu se putea extinde, în asemenea proporții, doar din cauza unor defecțiuni ale generatorului. Un comunicat  emis de compania Electroputere VFU Pașcani, cea care a reconstruit automotorul, precizează că trenul conține cele mai moderne și mai performante sisteme de monitorizare, care avertizează imediat mecanicul, chiar în momentul apariției unui defect și astfel este imposibilă transformarea unei defecțiuni într-un incendiu.

Potrivit explicațiilor furnizate de companie, nicio defecțiune, fie ea chiar minoră, nu poate avea loc fără ca mecanicul să fie înștiințat exact asupra locului şi tipului de defect, în timp real, prin semnale vizuale și sonore, la postul său de comandă, de către computerul de bord. Acest lucru înseamnă că orice incident major poate fi evitat prin simpla acțiune a mecanicului, care, odată avertizat, are la dispoziție instrumente multiple care permit izolarea defecțiunii și eventual remedierea ei.

Mai mult decât atât, automotorul conține sisteme specifice de siguranţă și de alarmă de incendiu, care permit prevenirea, anularea sau minimizarea daunelor produse de un eventual incendiu: 29 de senzori de detecţie a fumului, 46 de camere video și un sistem foarte complex de supraveghere a instalațiilor care prezintă risc de supraîncălzire.

În același context, deschide.md a solicitat mai multor instituții care investighează cazul, o replică vizavi de înregistrarea video ajunsă posesia redacției noastre în urma unor investigații jurnalistice, care constată NEGLIJENȚA CRIMINALĂ de care dă dovadă mecanicul trenului. Acestea spun, însă, că au aflat despre existența imaginilor doar din presă. Ofițerul de presă al Serviciului Protecției Civile și Situațiilor Excepționale, Liliana Pușcașu, a declarat pentru deschide.md că pompierilor nu le-a fost pusă la dispoziție această captură video. În aceste condiții, concluziile oficiale pe care DSE le-a anunțat ieri fac trimitere doar la cauzele tehnice ale incendiului.

Reprezentanții Căii Ferate din Moldova, care deasemenea investighează cazul, au refuzat să ne confirme telefonic dacă au cunoștință despre existența imaginilor video. Vicedirectorul Căii Ferate, Ivan Antoci,  a cerut o solicitare oficială din partea redacției deschide.md, la care instituția urmează să ne răspundă în termeni legali.

La rândul său, șeful interimar al Procuraturii în Transport, Roman Eremciuc, a declarat că nici el nu cunoaște despre existența imaginilor video, întrucât concluziile pompierilor și ale comisiei abilitate din cadrul Î.S. ”Calea Ferată” nu au ajuns deocamdată la Procuratură.

Totodată acesta speră că reprezentanții de la calea Ferată o vor atașa la dosarul cu informațiile pe care le vor prezenta săptămâna viitoare.

Amintim că deschide.md a realizat o investigație jurnalistică potrivit căreia cauza incendiului declanșat în urmă cu două săptămâni, în gara Strășeni, într-o garnitură a trenului modernizat care circula pe direcția Chișinău – Ungheni, pare să fi fost neglijența criminală, dacă nu chiar un sabotaj. Cel puțin asta indică o analiză sumară a imaginilor filmate în momentul incidentului, imagini aflate în posesia redacției noastre.

Leave a Reply